Als werkgever ben je verplicht een arbodienst of bedrijfsarts in te schakelen voor de verzuimbegeleiding van zieke werknemers. Dit lijkt eenvoudig, maar in de praktijk zien we regelmatig dat er misverstanden en conflicten ontstaan. Bijvoorbeeld over de interpretatie van medische adviezen, de snelheid van communicatie of de kosten van de dienstverlening. Als zo’n conflict uit de hand loopt, kan dat leiden tot onnodige kosten, verstoorde arbeidsrelaties en zelfs juridische procedures. In deze blog lees je hoe je conflicten voorkomt en wat je kunt doen als het toch misgaat.
Het is een beetje een cliché, maar voorkomen is altijd beter dan genezen. Voordat je aan een samenwerking met een arbodienst begint, is het dus belangrijk om duidelijke afspraken te maken. Leg vast wat je van de arbodienst verwacht en evalueer de samenwerking regelmatig. Zorg ervoor dat zowel jij als je werknemers goed weten wat ze van de bedrijfsarts kunnen verwachten. Dit voorkomt misverstanden en creëert vertrouwen.
Gaat het toch mis? Dan kan je verschillende stappen nemen.
De eerste stap is om goed te begrijpen waar het probleem precies zit. Veelvoorkomende oorzaken van conflicten met de arbodienst of bedrijfsarts zijn:
Bekijk wat er is afgesproken in het contract over:
Als de arbodienst zich niet aan de afspraken houdt, kun je hen hierop aanspreken of zelfs verdergaande maatregelen treffen. Bovendien staat vaak in een contract op welke manier er wordt omgegaan met klachten of geschillen. Het is altijd raadzaam om goed na te gaat wat er precies is afgesproken.
Vaak zijn misverstanden en irritaties de oorzaak van conflicten. Een open gesprek kan dan veel oplossen. Plan een overleg en bespreek:
Probeer, mede rekening houdend met de zienswijze van de arbodienst/bedrijfsarts, tot een gezamenlijke oplossing te komen. Zorg ervoor dat je alle correspondentie en gemaakte afspraken schriftelijk vastlegt.
Als je twijfelt over de het oordeel van de bedrijfsarts, dan kun je als werkgever je werknemer wijzen op de mogelijkheid van een second opinion door een andere bedrijfsarts. De werknemer kan dit aanvragen bij de arbodienst. Deze zal dan in overleg met de werknemer een onafhankelijke bedrijfsarts aanwijzen om een second opinion te geven. Een second opinion van een andere bedrijfsarts is weliswaar niet bindend, maar legt wel degelijk gewicht in de schaal bij de behandelend bedrijfsarts.
Als werkgever moet je de kosten van de second opinion betalen en je kunt de werknemer niet verplichten een second opinion aan te vragen.
Als werkgever kun je wel een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Bij een deskundigenoordeel kun je het UWV vragen of:
Ook kan je het UWV vragen voorleggen over veelvuldig ziekteverzuim van de werknemer.
Het deskundigenoordeel kan helpen om objectief vast te stellen of de bedrijfsarts adequaat heeft gehandeld bij de begeleiding van een zieke werknemer. Dit deskundigenoordeel kan richting geven aan verdere stappen in het re-integratieproces.
Vanwege de achterstanden bij het UWV duurt het echter vaak lang voor het UWV een deskundigenoordeel afgeeft, waardoor de effectiviteit van dit middel in de praktijk niet zo groot is.
Heb je serieuze klachten over de arbodienst of bedrijfsarts? Dan kun je een klacht indienen bij de arbodienst zelf of, bij beroepsfouten, bij de beroepsvereniging NVAB. Blijft de samenwerking moeizaam, dan kun je overwegen over te stappen naar een andere arbodienst. Let wel op de opzegtermijnen.
Als de arbodienst of bedrijfsarts nalatig handelt of fouten maakt die leiden tot schade voor jouw bedrijf of de werknemer, kun je hen aansprakelijk stellen. Dit kan bijvoorbeeld in de volgende situaties:
Let wel, je blijft als werkgever verantwoordelijk voor een goede re-integratie. Bij dit soort zaken is het verstandig om juridische hulp in te schakelen.
Misverstanden en conflicten met een arbodienst kunnen tijdrovend en frustrerend zijn. Wil je dit liever voorkomen of snel oplossen? ULTEAM advocaten staat voor je klaar. We zijn makkelijk te bereiken en kunnen je vaak al snel op weg helpen. Neem gerust contact met ons op voor direct advies.